ESG-rapporten – det oplagte kommunikations værktøj
Mange virksomheder står overfor udfordringen i, at få udarbejdet en ESG-rapport efter ny EU-lovgivning trådte i kraft i 2024. Det skal der bruges megen tid og ressourcer på.
Når den er færdig, kan det være fristende at sparke den til hjørne – og komme i gang med hverdagsarbejdet igen. Men det er en oplagt mulighed at bruge ESG-rapporten som et strategisk kommunikationsværktøj.
Mar 25, 2024
ESG Kommunikation er ikke en trend
Nej, ESG er ikke en trend. Det er kommet for at blive. Så virksomheder kan godt øve sig i at få maksimalt udbytte af anstrengelserne ved at udarbejde ESG-rapporten.
For det er i virkeligheden et indblik i jeres virksomheds styrker og svagheder. Et indblik i, hvad I gør godt, og hvad I gør knap så godt. De ting, I så sætter jer for at forbedre – ja, de kan kommunikeres. Og skal kommunikeres.
Hvad er ESG?
Det er måske meget fint lige at starte ud med, at forklare hvad ESG er. Helt grundlæggende er ESG en metode til at organisere virksomheders indsats med bæredygtighed, og den bliver stadig mere udbredt både blandt danske og udenlandske virksomheder.
ESG står for Environment, Social og Governance. Det omfatter miljø og klima, sociale forhold og virksomhedsledelse.
Herunder er der et overblik over, hvad disse elementer blandt andet kan indebære:
- Miljø og klima: Handlinger relateret til klimaændringer, CO2-reducerende tilbage, brug af vand- og havressourcer, generel ressourceanvendelse, fremme af cirkulær økonomi, håndtering af forurening, bevarelse af biodiversitet og økosystemer.
- Sociale forhold: Fremme af ligestilling, styrkelse af mangfoldighed, forbedring af arbejdsforhold, work-life-balance og beskyttelse af menneskerettigheder.
- Virksomhedsledelse: Styring af ledelsesmæssige forhold, etablering af intern kontrol- og risikostyringssystemer, fremme af forretningsetik, bekæmpelse af korruption, etablering af whistleblowing-ordninger, fremme af dyrevelfærd, og håndtering af politisk indflydelse, blandt andre aspekter.
Det er EU, der har vedtaget de nye krav til virksomheders bæredygtighedsrapportering. Lovgivningen hedder CSRD, og den indføres over de kommende år startende fra 2024 med alle børsnoterede virksomheder med +500 medarbejdere.
Alle kommer til at rapportere på deres bæredygtighed
Selvom det i første omgang kun er de store virksomheder, som skal søsætte ESG-arbejdet, vil det uundgåeligt ramme de mindre virksomheder allerede nu eller på sigt. Som underleverandør til en stor virksomhed, kan I godt forvente, at der vil blive efterspurgt data, specifikationer og andet dokumentation allerede fra i år.
Det giver derfor god mening at starte arbejdet med at indhente data og udarbejde ESG-rapporten snarest muligt, da det giver jer en konkurrencefordel, at kunne skille sig ud som en behjælpelig underleverandør. I er dermed også klar til at udarbejde egen ESG-rapport, når lovkravene rammer jer.
Hvorfor er ESG-rapporten så det perfekte kommunikations værktøj?
Nå, lad os komme til sagen. ESG Kommunikation.
ESG-rapporten giver jer et overblik over jeres aktiviteter. Den fremviser de gode ting, I udfører – og skaber en plan for fremtidige aktiviteter. Og er dermed et perfekt værktøj at udarbejde en indholdsplan ud fra – både til internt og eksternt kommunikation.
Den gode ESG-kommunikation er konkret og transparent. Ved at belyse jeres aktiviteter og bruge tid på at indhente data og dokumentation, kan I skabe kommunikation med belæg for jeres påstande.
Det er vigtigt, da kravene for markedsføring af sine produkter og services er blevet mere konkrete gennem årene (lovgivningen har dog altid været den samme). Det har jeg skabt overblikket over her.
ESG-rapporten kan skabe indholdet til jeres kommunikations strategi
Det kan være svært at finde på indhold til sin hjemmeside eller sociale medier. Og ofte er det en tidskrævende proces. I ESG-rapporten har I dog brugt tid og kræfter på at oplyse det væsentlige i jeres virksomhed. Oftest er dette også det mest væsentlige at kommunikere som virksomhed.
Gennemgå jeres ESG-rapport metodisk. Find de gode historier og overvej hvilke platforme – og med hvilke vinkler, de skal kommunikeres med.
I kan også spørge jer selv:
- Hvilke af alle jeres initiativer skaber mest værdi for jeres forretning?
- Hvad er spændende og knap så spændende?
- Har vi belæg for, hvad vi kommunikerer?
- Hvem af jeres nuværende og ikke mindst potentielle kunder vil I gerne fortælle det til? Hvilken platform skal I bruge?
I denne øvelse er det vigtigt at huske jeres nuværende og potentielle medarbejdere. Jeres nuværende medarbejdere fungerer som ambassadører, så det er afgørende at forstå, at en ESG-rapport også tjener som intern kommunikation.
Det er essentielt at tænke på employer branding, da kommunikationen af ESG-initiativer og bæredygtighed kan tiltrække de rette medarbejdere. Omvendt kan I miste potentielle medarbejdere, hvis de ikke kan se, hvordan I arbejder med bæredygtighed.
ESG Kommunikation inddrager ledelsen
Ofte bliver klimakommunikation et marketingforetagende. Men med en ESG-rapport skal ledelsen inkluderes. Dette er med til at skabe forankring i organisationen, da beslutninger omkring initiativer ikke kun bliver lavet i markedsføringsøjemed.
Derfor bliver ESG kommunikation en mere velovervejet fortolkning af, hvilke styrker og svagheder jeres virksomhed har. Og dette skaber bedre kommunikation, der bringer et dybere indblik i jeres virksomhed. Det gør det ærligt og personligt – hvilket er essensen af god klimakommunikation.
ESG-rapporten sætter retningen for jeres ESG Kommunikation
ESG-rapporten skal hjælpe virksomheder til at forstå deres påvirkning på omverdenen. Og det er vigtigt, at den ikke bliver skudt til hjørne, som det første, efter udførelsen.
Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed er blevet et konkurrenceparameter. Virksomheder der er i stand til at brande og positionere sig på god og ærlig kommunikation af deres ESG-initiativer, vil tiltrække nye kunder, medarbejdere og andre interessenter.
Den gode ESG-kommunikation kan hjælpe jer til at møde morgendagens udfordringer, inspirere andre til at gøre det samme – og i det hele taget fremhæve jeres virksomhed.
Det er vigtigt, at det kommer til at sidde lige i skabet. Ellers er jeres tid og kræfter spildte. En oplagt mulighed forspildt – og det ville være ærgerligt.
Har I udarbejdet en ESG-rapport? Fedt! Så skal den kommunikeres. Skal jeg hjælpe? Kontakt mig her.